Wednesday 10 October 2012

Endless struggle..


Assalamualaikum my little khalifah..
Menjelang 24 Dzulkaedah, Alhamdulillah thumma Alhamdulillah…

Bismillahirrahmanirrahim..
Aturan hidup Allah penuh rahsia. Siapalah kita untuk menduga apa yang bakal terjadi hari ini, esok atau seterusnya. Merancang memang semudah petik jari, tapi tak semua  perancangan kita berjalan macam yang kita nak. Tak okay. Tak.

DALAM SABAR ADA HIKMAH

Hati ini acapkali melafaz kalimah ini. Mama always said, orang yang sabar itu disayangi Tuhan. Deras airmata ini bila mengenang setiap derap langkah perjalanan hidup ni. Terasa menyesal bila perkara yang buruk diagung-agungkan, yang baik ditinggal-tinggalkan.. APAKAH INI YANG AKU MAHU DALAM HIDUPKU??... Tak...Tak…

Hidup is a endless struggle. Berjuang tanpa henti. Semua berebut-rebut nak PENUHI impian sendiri, sedangkan AMANAH Tuhan kau pandang sepi. Allah ajar kita supaya berjuang dan bertabah demi DIA, bukan demi KITA! Bukan!

Betullah orang cakap, "Berkata-kata memang mudah, tapi bila nak buat, senyap sepi kecuali HATI-HATI yang BERANI".. Yela, berani tanggung risiko setiap apa yang awak sebut. Huh! BERANI??

Currently, condition hati tak berapa nak stabil. Payahnya menjaga amanah Tuhan yang satu ini. Letih, Pedih. Sedih. Tak terungkap rasanya…. Bila orang ada masalah tentang hati pandai pulak bagi nasihat macam-macam,  suggestion macam-macam, tapi bila diri sendiri kena tamparan hebat, terus jatuh terjelepok. Tak tau nak berpaut kat mana. Rasa tak kuat. Down. Stress tahap petala kelapan. * jangan over sangat diba, kang orang menyampah kang…

Heyyyy! Kau lupa kau ada Tuhan? Kita bukan macam popeye yang makan bayam je boleh jadi kuat. Jangan lupa, kita ini sebenarnya sentiasa didakap kasih sayang Allah. Kalau mahu diberi kekuatan, minta lah sungguh sungguh. Allah mesti beri. Kau tercongok depan softboard, termenung tepi tingkap, memangla satu apa pun kau tak dapat.  Bagi sikit rohani awak tu makanan BERKHASIAT. Barulah tenang, tenteram, aman dan damai. HOYEAHHH!! :))

Beruntunglah bagi awak, awak dan awak yang diuji Allah, sebab awak makin dekat dgn DIA! Ohhh, seronoknyaaaaaa… tengoklah betapa concernnya Allah dgn awak, bila awak makin lalai, diberinya ujian supaya awak kembali pada DIA. Tapi awak sangatla mudah lupa dengan DIA kan..jangan ingat semua nikmat Allah itu satu bonus untuk awak, sebab kadang-kadang nikmat itula yang MENDUGA kita siapa DIA dihati kita. Sebab apa jua yang kita dapat, bukan sebab kita ni hebat, kita ni bagus, kita ni kaya, kita ni terer.. Wateverrrrr,tapi kita dapat semua tu sebab DIA. Ya! DIA laa! Allah izin kita dapat semua-semua tu.. Jadi jangan nak bangga sangat bila dapat something, tapi takutla andai pemberian itu MEMAKAN kita. Ouch!…

Teruslah minta yang baik-baik darinya. Tak kiralah jodoh ke, pelajaran ke, perancangan hidup ke. Buat la istikharah.. Istikharah la bukan time nak pilih pasangan je cik kak oiii.. One of my friend pernah cakap.

"Istikharah bukan time nak pilih jodoh je. Buatlah istikharah bila nak buat pilihan dalam hidup. Kita ni bukannya bagus sangat pun nak buat pilihan sendiri. Kadang-kadang tersasar jugak. Dah nama pun manusia. Tak sempurna. " -someone-

Jadinya.. Jadinya setakat ini sajalah coretan kali. After this, terpaksa la menjauhkan diri dari awak little khalifah sebab kite ada 3 paper lagi.... Doakan kite tauuuuu.. Sungguh yang baik itu datang dari Allah, dan yang kurang datang dari khilaf diri ini.

Jaga diri, jaga iman.
Till then.
Assalamualaikum…. :))

2 comments: