Monday, 22 October 2012

Antara Kecintaan dan Pilihan..


Assalamualaikum my little khalifah…
Alhamdulillah, beberapa hari lepas baru selesai dgn final exam.. Syukur..

Ehemm, title kali ni sangat sweet plus syahdu I guess.. Hee..
Sweet? Syahdu? Yeke? Kenapa pulak?

Bila bercakap tentang cinta semua orang tersenyum sendiri, tersenyum simpul, tersenyum manis.  Ada juga yang bergenang mata, memendam rasa, ataupun biasa-biasa saja….
And when we talk about pilihan, kita mesti pilih something yang kita suka, something yang kita cinta kannn? Eyyy, mestilahhh..dah tau tanye pulak kan? :)

Tapi, pernah tak kita tak pilih sesuatu sebab kita terlalu cinta? Maksudnya, pernah tak kita tinggalkan atau lepaskan sesuatu sebab kita terlalu sayang dan kita rasa itulah yang terbaik untuk kita dan orang lain? Okay, let me explain….

Terkadang ada benda yang kita rasa kita sayang sangat tapi berat hati nak tinggalkan. To make it simple, kadang-kadang kita tak perasan ada dosa dan perbuatan yang tak baik yang kita suka sangat buat, dan kita sayang nak tinggalkan. SEBAB apa? Sebab kita dah terlalu membiasakan diri kita dengan dosa tu. Rasa syok je time buat kan.. Tapi terfikir tak KECINTAAN kita terhadap perbuatan tu adalah PILIHAN yang tepat atau tak? Haaaa.. Fikir! Gulp!

That’s why, kadang-kadang kita terpaksa tinggalkan KECINTAAN kita sebab kita nak buat PILIHAN yang tepat. We are human, jarang sekali kita buat pilihan yang tepat. Ada juga tersasar. Ada juga terkhilaf. Ada juga terkandas di pertengahan. One of my friend said this,

Bila nak buat something, fikir panjang-panjang. Panjang-panjang sampai akhirat. -member-

Dan bila bercakap soal hati dan cinta, kita kadang-kadang tersilap langkah. Pilihlah sesuatu yang membuatmu lebih dekat padaNYA. Lebih dekat. Semakin dekat. Sentiasa dekat.
Dunia bukan taman permainan sayang. Bukan tempat yang engkau boleh berbuat sesuka hatimu. Dunia ini persinggahan. Persinggahan sebelum tiba ke destinasi akhir.

And finally, selepas menimbang semula atas dasar PILIHAN, I'm leaving my KECINTAAN. And the other side pun do the same thing. Alhamdulillah.. Syukran Allah! :")

And tambah-tambah bersyukur bila ada yang sentiasa menenangkan. Ada yang menyenangkan. Ada yang menemani kala qalbu diruntun kesedihan. Sentiasa ada. Itulah DIA. Allahu Rabbi! :")

Well hey, jangan sedih-sedih bila kita terpaksa tinggalkan kecintaan kita demi pilihanNYA. Dan berbahagialah bila kita buat pilihan atas dasar kecintaan kita padaNYA.

Kuatlah bila kita terpaksa tinggalkan kecintaan kita demi pilihanNYA.
Dan teruslah kuat bila kita terpaksa tinggalkan pilihan kita demi kecintaan kita padaNYA.




Manusia tabah akan merasa ujian itu manis! ^^
Jaga diri & jaga iman  ya.
Uhibbuki fillah.













4 comments:

  1. Yaallah..sungguh indah puitis ini.mohon share..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, moga ada manfaat ya.. :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah.. good to hear that. :)

    ReplyDelete